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Wer hat’s erfunden? Das #Hang? Moe Thalhammer “HangOut in the rain”

Wer hat’s erfunden? Das #Hang? Moe Thalhammer “HangOut in the rain”

Yesterday the #CrowdContainer made it on WeMakeIt while we were recording the video above! But you can still order your #CrowdContainerpackage from India until the 8th of June. Well, that’s soon! Hurry! And order now! 😉

With this video we would like to thank all the supporters from Bern…

And as you can see: There is no reason not to smile! Not even the rain can change your attitude. It’s just water! 🙂

The Hang – Wer hat’s erfunden?

The Hang is a musical instrument in the idiophone class created by Felix Rohner and Sabina Schärer in Bern, Switzerland. The name of their company is PANArt Hangbau AG. The Hang is sometimes referred to as a hang drum, but the inventors consider this a misnomer and strongly discourage its use.

The instrument is constructed from two half-shells of deep drawn, nitrided steel sheet glued together at the rim leaving the inside hollow and creating a distinct ‘UFO shape’. The top (“Ding”) side has a center ‘note’ hammered into it and seven or eight ‘tone fields’ hammered around the center. The bottom (“Gu”) is a plain surface that has a rolled hole in the center with a tuned note that can be created when the rim is struck.

The Hang uses some of the same basic physical principles as a steelpan, but modified in such a way as to act as a Helmholtz resonator. The creation of the Hang was the result of many years of research on the steelpan and other instruments. The inventors of the Hang have continued to refine the shape and materials and have produced several variations over the years.

The name Hang comes from the Bernese German word for hand. It is a registered trademark and property of PANArt Hangbau AG.

PANArt Hang documentary 2006: HANG – a discreet revolution

The Documentary was completed in 2006 and describes the early years of the Hang. Starting in one of the rare music shops the Hang was sold at until 2005 the film authors find the Hang among buskers in Barcelona and trace it back to its origins in Bern, Switzerland. They conduct interviews with the Hang makers Felix Rohner and Sabina Schärer, show how the first generation Hang was built and tuned in the PANArt workshop, listen to the opinions and Hang music of various musicians and end with an outlook on the new generation of the Hang built by PANArt since 2006.

 

Die Arbeit der PANArt nach dem Hang

Im Sommer 2013 stellte die PANArt mit dem Gubal ein neues, auf der Basis des Hang weiterentwickeltes Instrument vor.[27] Anstelle des Gu hat es auf der Unterseite den Gugel, eine halbkugelförmige Erweiterung des Hohlraums, die die Helmholtz-Resonanz verstärkt und um einen Ganzton auf Es2 absenkt. Die Gu-Öffnung befindet sich anstelle des Ding auf der Oberseite des Instruments. Der Gu-Hals geht in eine ringförmige, abgeflachte Zone, den Ringding, über, die mit den Teiltönen Es3, B3, Es4 und G5 eingestimmt ist. Der Klangring umfasst die Töne Bb3, C4, Db4, Eb4, F4, G4 und Bb4.[28] Im Unterschied zum Hang konzentriert sich das Gubalspiel auf das Zentrum, den Gu und den Ringding, mit denen sich ein Groove mit kräftigem Bass erzeugen lässt.

Während im Jahr 2013 Freies Integrales Hang und Gubal noch gemeinsam gebaut und verkauft wurden, konzentrierte sich die PANArt ab 2014 ganz auf den Bau und die Weiterentwicklung des Gubals. Der Bau des Hang wurde eingestellt. Außerdem widmen sich die PANArt-Tuner der Entwicklung weiterer Instrumente. Im Jahr 2015 entstanden das Hang Gudu, das Hang Urgu, und drei verschiedene Pang-Saiteninstrumenten. Ziel ist die Entwicklung einer improvisierten Musik, die mit diesem aufeinander abgestimmten Panginstrumenten-Ensemble gespielt wird.[29]

 

Hang Massive – Once Again – 2011 ( hang drum duo ) ( HD )

External links

#MyTreeMusicMonday Eine akustische Reise mit dem Berner Schlagzeuger Julian Sartorius “Hidden Tracks: Basel – Genève”

Like an old oak tree with deep strong roots! Robert Ellis @MahoganyHall Bern